گزارشي از موقوفات ارامنه اصفهان
گزارشي از موقوفات ارامنه اصفهان
گزارشي از موقوفات ارامنه اصفهان
موقوفات ارامنه اصفهان
در زبان ارمني به وقف کداک(Kdak) گفته ميشود و داراي دو معني است: وصيت و وقف که هر دو در آيين مسيح مورد قبول است.
در بين ارامنه، شخص هنگام بيماري و يا احساس نزديکشدن مرگ، کشيش محله را با چندنفر از خويشاوندان و يا معتمدان به نزد خود ميخواند و نيّت خود و هرگونه تصميم درباره اموال خود را با آنها در ميان ميگذارد، پس از آن گفتهها و خواستهاي او روي کاغـذ ثبت ميشود آنگاه مطالب ثبتشده با قيد اين جمله:
»بـه اراده خداي متعال و عيسي مسيح(ع)، چنانکه يکي از حضرات حواريون مسيح(ع) بغوز، ميگويد: وصيت بعد از مرگ معتبر است بر انسان، من اشيانوس خليفه فرزند مکرويج در موقعي که عقلم بجا بود و ذهنم روشـن اين وصيت را نوشتم.« آنگاه شخص وصيتکننده و حاضرين با امضاء، مهر يا اثر انگشـت متن وصيتنامه را تأييد ميکنند.
در حـال حاضر مراسم مربوط بـه وصيـت افراد در حضور هيأت مذهبي انجام ميگيرد و برخي از مواقع اين وصيت در محضر ثبت شده حالت رسمي به خود ميگيرد.
اکنون اسناد و مدارک زيادي در آرشيو کليساي وانک اصفهان به زبانهاي ارمني، انگليسي،
عربي، آلمانـي، عبـري، ترکي، ايتاليايي، هندي، روسي، گرجي، فرانسوي و فارسي وجود دارد که البته بيشترين حجم اين اسناد به زبانهاي ارمني و فارسي است.
اين نوشتهها حاوي مطالب متنوّع و متعدّدي راجع به فرمانها، اسنادازدواج، نوشتههاي شخصي، وقايعنوشتهها، پرسشنامهها، نامههاي رد و بدلشده با کليساي وانک در داخل و خارج ايران، شعر و غيره ميباشد.
مجموعه اين اسناد و مدارک در فهرست آرشيو کليساي وانک اصفهان معرفي شده و کليه اسناد و اوراق به پنج دسته تقسيم شده است.
1ـ اسناد و مدارک شخصي حاوي 32 سند؛
2ـ نامههاي رد و بدلشده با کليساي وانک با قيد مکان، که تعداد آن به 314عنوان ميرسد؛
3ـ اسناد پيرامون مطالب مختلف حاوي 71 پوشه و بيش از 51 عنوان؛
4ـ فرمانهاي مذهبي و نوشتههاي ديني در چند قسمت مشتمل بر فرمانهاي مربوط به: يکي از شهرهاي ارزمنستان؛ بيتالمقدس؛ قسطنطنيه؛ اچميازين(کليسا) اوچ کليسا؛ کاتوليکوس سيلسي؛ سورات هند؛ شماخي و جلفاي اصفهان.
5 ـ نوشتهها و مطالب گوناگون به زبان فارسي که تعداد آن 34 عنوان و به 67 پوشه ميرسد؛
6 ـ فرمان پادشاهان حاوي 179 مورد.
اين فهرست که حاوي مدارک و اسنادي تا قدمت 350 سال ميباشد با تلاش آقاي دکتر لئون ميناسيان، متولد 1299ش(1920م)، سرپرست موزه و کتابخانه ارامنه جلفاي اصفهان و مدير چاپخانه کليساي وانک، در سال 1361ش(1983م) به چاپ رسيده است. آقاي ميناسيان در قريه خويگان ارامنه فريدن اصفهان به دنيا آمده است و تا به حال فعاليتهاي فرهنگي و اجتماعي متعددي انجام داده و صدها مقاله و شعر در روزنامهها و مجلات به زبان فارسي و ارمني و بيش از پنجاه تأليف منتشر کرده است.
مهمترين اين تأليفات عبارتاند از: تاريخ 350 ساله ارامنه فريدن، چاپ بيروت، تاريخچه اولين چاپخانه در جلفاي اصفهان، فهرست کتابهاي خطي موزه ارامنه جلفا، چاپ وين، سرايندگان و نوازندگان ارامنه فريدن و صومعههاي ارامنه ايران.
قديمترين مدرک کتبي که در آرشيو کليساي وانک وجود دارد و در فهرست اسناد نيز معرفي شده است سندي است متعلق به سال 1626 ميلادي، مربوط به يک وقفنامه به زبان ارمني. در اين وقفنامه يکي از ارامنه به نام آراکل، باغ خويش را وقف کليساي وانک نموده است. متن کامل ترجمه اين وقفنامه از اين قرار است:
به اراده خداي متعال، اينجانب آراکل به ميل خود، باغ خود را به دير شفادهندگان جلفا(کليساي وانک) براي يادبود روحم وقف نمودم تا روحانيون دير از ميوه آن بهره ببرند و روح مرا در موقع نماز نزد خدا به ياد آورند که شايد خداي بشردوست با دعاهاي آنها و اطلاع و معرفت خواجه نظر و همه معتقدين جلفا گناهان بيشمار مرا عفو عطا فرمايد.
منبعد اين باغ متعلق به من نيست، بلکه متعلق به دير ميباشد و از طرف هيچکس حق ادعايي نيست؛ نه از طرف برادر، نه خويشاوندان، نه پسران، نه دختران، بلکه فقط منحصر به پيشواي مذهبي دير(خليفه) ميباشد، هرکس که بوده باشد، ولي تقاضا دارم که يک باغبان خوب براي باغ معين کنند و مواظبت نمايند که خشک نشود.
تحرير شد در تاريخ هفتم مارس يکهزار و هفتاد و پنج ميلادي(1626م).
وقفنامه داراي چهار مهر گواه در پايين متن و يک مهر در بالاي وقفنامه است که متعلق به خليفه وقت خاچا دورگسـاراتسي، مؤسـس اوليـن چاپخانه در ايران، ميباشد.
توضيح اينکه تاريخ 1075 ميلادي، بر اساس تاريخ کوچک ارامنه ذکر شده و اگر عدد 551 را بر آن اضافه کنيم تاريخ ميلادي بهدست ميآيد و بنابراين مبدأ شروع تاريخ کوچک ارامنه سال 551 ميلادي ميباشد.
در ادامه وقفنامه ديگري را که مربوط به دوراني نهچندان دور از زمان ماست معرفي ميکنيم: اين وقفنامه از يک تاجر ارمني است به نام خواجه آراطون که منزل مسکوني خود واقع در محله جولاهيه(جلفاي فعلي) را وقف کليساي مورب مريم(يکي از کليساهاي محله جلفا) نموده است متن اين وقفنامه به فارسي بدين قرار است:
1 / و بعد، باعث بر تحرير و ترقيم اين کلمات شرعيةالدّلالات و منظور در تسطير اين فقرات واضحالمبادي والنّهايات و لزوم به قلم بلاغت فرجام،
2 / آن است که حاضر شد به عالي مجلس شرع مطاع لازمالاتباع اصفهان، زبدةالاعيان المسيحي خواجه آراطون ولد متوفي مکرويج بن بابان جلفايي و وقف صحيح شرعي و حبس موبّد گرداند،
3 / کلّ ششدانگ، يک باب خانه مشخصه معيّنه معلومه واقع در محله ميدان بزرگ جولاهيه که محدود ذيل است با کافّه ملحقات شرعيّه و عامه منضمّات،
جنوبي به خانه وقفي کليساي وانک
شمالي به خيابان محله مرقوعه [جولاهيه]
شرقي به خانه مسيو داود تلگرافچي
غربي به کوچه مندّه
4 / اسلاميه آن، بر ولد صلبي خود عاليجاه مجدت همراه زبدةالاعيان المسيحي مسيو تيگران و قاطبه اولاد ذکور و اناث او نسلاً بعد نسل ابدالاباد.
5 / و توليت و منافع آن مادامالحيوة واقف با خود او بوده باشد و بعد از فوت او توليت آن با خود مسيوتيگران موقوفعليه است و بعد از
6 / فوت او با ارشد اولاد ذکور موقوفعليه است و با انقراض اولاد ذکور موقوفعليه با اولاد اناث او بوده باشد نسلاً بعد نسل و اگر
7 / نسل موقوفعليه ذکورا و اناثا منقرض شد توليت آن بر قاطبه اولادان متوفي ميناس بن مکرويج بن بابان بوده باشد،
8 / نسلاً بعد نسل ابدالآباد که برادرزادههاي واقف مرقوم بوده باشد. و اگر نسل اولادان ميناس مرقوم هم منقرض گردد توليت آن ابدالاباد
9 / با نمايندگان کليساي مورب مريم محله ميدان بزرگ جولاهيه بوده باشد که منافع آن را به مصارف کليساي مرقوم برسانند و هرکس که از
10 / وقف مذکور مخالفت نمود به لعنت ابدي گرفتار شود. وقفا صحيحا شرعيّا فکان ذلک في نهم شهر جماديالاولي من شهور غمشح 1348هـ.ق
سجلات وقف نامه
(محل خط و مهر جناب مستطاب شريعت مآب حاجي ملاّرضا... زيد توفيقه)
2ـ اعترف الواقف المرقوم بما اسند اليه فيالورقة في 10 جماديالاولي 1348
(محل خط و مهر جناب مستطاب شريعتمدار آقاي آقاشيخ اميناللّه سلمهاللّه)
3ـ ها و اعترف به العبد محمدالرضا النجفي
(محل خط و خاتم حضرت مستطاب آقاي حجةالاسلام آقاشيخ محمدالرضا النجفي مدظلهالعالي)
منبع:ميراث جاويدان
معرفي سايت مرتبط با اين مقاله
تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}